Op zaterdag 1 april 2017 speelden Westerlee en Wagenborger Boys hun tweede wedstrijd op een net gemaaide grasmat van het sportpark Koeperlaand. Vandaag stond de traditionele Super Saturday op het programma, omdat alle senioren elftallen thuis moesten voetballen.
Westerlee had de eerste wedstrijd met heel veel moeite weten te winnen, dus het team wist wat het te doen stond. Zeker nu men wist dat Wagenborger Boys met 3-3 gelijk had gespeeld tegen een directe concurrent TEO.
Om precies halfdrie floot de scheidsrechter af voor een wedstrijd die na die tijd als bewogen omschreven kon worden.
Na een korte periode waarin beide teams duidelijk moesten wennen aan elkaar, kon Westerlee iets meer druk zetten. Al in de 16e minuut kaatste de bal na een corner uit het 16-meter gebied waar Maik van Delft klaar stond om de bal met een gericht schot in het doel te knallen. Een vlotte voorsprong die de Westerleeërs iets meer lucht zou moeten geven. Besloten werd om op dezelfde manier door te gaan, wel was meteen duidelijk dat Wagenborger Boys steeds dreigend in de verdediging van de mannen van Koeperlaand bewoog. Centraal wist men dit bij Westerlee niet goed op te pakken en zo maakten de Boys al vrij snel de 1-1. Aan Westerlee was te zien dat dit even slikken was, weer opnieuw beginnen was het devies.
Dit werd heel letterlijk genomen want binnen de minuut kwam Jan Willen Evers goed langs de rechterflank, met een strakke voorzet, die eerst verkeerd terecht leek te komen, schoot Bas Zijlstra de bal rechts in het doel. 2-1 voor Westerlee.
Wie nu dacht dat Wagenborger Boys de hoofden lieten zakken had het totaal verkeerd. Het team bleef goed doorgaan en de verdediging van Westerlee had een tackle in het strafschopgebied nodig om dit af te stoppen. In de 21e minuut werd de penalty onberispelijk in het doel geschoten, er was totaal geen twijfel bij de schutter. Met recht een wedstrijd waar van alles gebeurde, dit moets voor de neutrale supporter een genot geweest zijn om naar te kijken.
Wat nu volgde was een rommelige wedstrijd waar Wagenborger Boys op alles liep, Westerlee te traag en soms slordig combineerde. Na 38 minuten werd Hendrik Bulder gewisseld, hij was op dat moment terecht even ergens anders nodig. De beide teams gingen hierna met een 2-2 stand naar de kleedkamers.
In het begin van de tweede helft was de wedstrijd een kopie van de eerste helft. Westerlee probeerde door te drukken en zo kreeg het team de ene na de andere kans. In de 47e minuut werkte de keeper een prachtige volley uit het doel, twee minuten later lukte het Jan Jager om de bal in het doel te koppen. 3-2 voor de mannen van Koeperlaand die hierna wel door gingen om druk te zetten. Er vielen wel wat gaten op het middenveld, waardoor Wagenborger Boys soms gevaarlijk voor het doel van Joeri Jansen kwam.
Dan volgde er in de 78e minuut een corner van Wagenborger Boys, die de hele wedstrijd zou veranderen. Meteen na de corner, de bal was nog maar net van de voet van de speler, viel de spits voorover in het strafschopgebied van Westerlee. De spelers keken elkaar verbaast aan en er was te zien dat geen van allen wist wat er zou gaan gebeuren. Enkele spelers liepen zelfs al weg en er waren supporters die in het geroezemoes langs de kant al spraken over een “schwalbe”. Het duurde even voor de scheids een beslissing nam en tot ieders verbazing ging er een gele kaart naar Jan Derks Kloosterboer, de centrale middenvelder die wel twee meter van de plaats afstond. Ook wees de scheidsrechter naar de penaltystip. Het duurde hierna enkele minuten voor de penalty genomen kon worden want door deze beslissing moest Westerlee verder met 10 spelers want dit was Jan Derks Kloosterboer zijn tweede gele kaart in deze wedstrijd. Deze had even nodig om het onbegrip een plek te geven. De strafschop werd trouwens goed ingeschoten en met nog 12 minuten te gaan was de stand 3-3.
Het was nu Westerlee die even nodig had om de opstelling aan te passen aan de veranderde situatie en Wagenborger Boys loerde op nog een goal. Het bleef onrustig op het veld, passes kwamen niet aan en de opbouw was vaak slordig, Westerlee probeerde zich te herpakken, Wagenborger Boys wat extra druk te zetten, echter geen van beide teams wist nog te scoren. Het was jammer dat er na de wedstrijd het meest gesproken werd over allerlei zaken, behalve het voetbal. Dat had deze wedstrijd niet verdiend, want het is goed te noemen dat de spelers van beide teams, ondanks bepaalde beslissingen, respectvol met elkaar om zijn gegaan. Er was sprake van een faire, spannende wedstrijd met kansen over en weer.