Op zaterdag 2 april 2016 spelen we de wedstrijd tegen SGV uit Schildwolde onder het oog van de prachtige juffertoren.

Meteen na het begin van de wedstrijd was duidelijk hoe groot de belangen zijn voor de teams in dit stadium van de competitie. Zowel SGV als Westerlee hebben veel moeite de bal naar een teamgenoot te spelen, het begin is chaotisch en veel kansen worden er niet gecreëerd.

Aan beide kanten worden de eerste doelpogingen over geschoten, ook is Jan Nomden gevaarlijk alleen nam hij de bal met de hand mee. Iets wat trouwens nog voor veel onrust zou zorgen in de wedstrijd, de ene keer wel en de andere keer geen hands.

Robbert Wester krijgt dan de eerste echte kans voor Westerlee, hij schiet de bal tegen de keeper van SGV aan die zijn doel goed verkleinde.

Dan valt uit een standaard situatie dan toch de Westerlee goal, een corner komt bij de geheel vrijstaande Jan Jager die de bal simpel in het SGV-doel knikt. Hij weet goed gebruik te maken van zijn lengte en steekt ver boven iedereen uit. Te snel valt dan het doelpunt voor SGV. Volgens de scheidsrechter wordt de bal bewust met de hand geraakt door Maik van Delft. De penalty wordt zonder twijfel in het doel geschoten, waardoor de stand 1-1 is geworden.

Conclusie van de eerste helft kan zijn dat Westerlee voetballend iets beter is als de tegenstander, er worden alleen geen echte kansen uitgespeeld. Beide teams krijgen daardoor geen controle over de wedstrijd. SGV gaat puur voor de counter en kan opbouwend weinig laten zien, Westerlee maakt geen gebruik van de ruimte die aan de ene kant van het veld ligt.

In de tweede helft gebeurde er van alles en het was voor de toeschouwers opletten want er was veel aan de hand(s).

In de 55-ste minuut komt de tegenstander met 2-1 voor, een lange pass vanuit de achterhoede wordt prima verwerkt, een verdediger wordt op het verkeerde been gezet en de inlopende rechtervleugelspeler schiet de bal achter Ruben, die op zeer korte afstand kansloos is.

Westerlee blijft hierna wel voetballen, wel is te zien dat langzamerhand steeds meer het middenveld wordt overgeslagen. Door een mooie aanval over de linkerkant zoekt Jan Willem Evers de achterlijn, waarna hij de bal klaar legt voor Patrick Smit die de bal in kan tikken. Een welverdiende 2-2. Een aantal minuten er na krijgt het team uit Westerlee nog een grote kans, die maar net door de keeper uit het doel wordt gewerkt.

Bij beide teams is nu te zien dat de spanning groter wordt, hierdoor wordt het spel er niet beter op. Sommige spelers worden steeds onrustiger waardoor soms over de bal wordt getrapt of een pass wordt gegeven die totaal niet aan komt.

In de 76e minuut wordt Jan Willem Evers na een mooie passeeractie neergelegd in het strafschopgebied, het grootste gedeelte van de spelers blijft al staan en kijkt naar de penaltystip. De scheidsrechter staat er bovenop maar geeft na wat twijfelen alleen geen penalty, waarna de emoties hoog op lopen. Iets wat later door een groot aantal spelers van SGV wel wordt begrepen want zij geven meteen na de wedstrijd aan dat dit gewoon een penalty had moeten zijn.

En dan gebeurt waar iedereen bang voor is als je aan de ene kant niet de kans krijgt te scoren, dan valt de bal aan de andere kant in het doel. Een middenvelder van SGV controleert de bal met de arm (geen hands volgens de scheidsrechter) en speelt de bal diep. Waar Ruben Jager het eerste schot weet te keren krijgt SGV nog een keer de kans om te schieten, deze keer is Ruben kansloos.

Na een paar minuten in blessuretijd wordt de wedstrijd afgefloten. Conclusie mag zijn dat SGV erg goed weg komt met de overwinning, daar waar een gelijkspel een betere weerspiegeling van de wedstrijd zou zijn geweest. Wij hebben hier echter op dit moment niet zoveel aan.

Een compliment voor alle spelers van beide teams die deze wedstrijd tot een goed einde hebben gebracht.

Ook kun je stellen dat er bij beide teams een speler heeft gespeeld die het verschil heeft gemaakt voor zijn team, bij SGV was dit een snelle en technisch vaardige speler op de rechterflank en bij Westerlee was Jan Willem Evers het meest dreigend. Hij bezorgde de achterhoede van SGV keer op keer handen vol werk.