Op 21 oktober 2017 speelden de Heracliden en Westerlee hun vijfde wedstrijd in de competitie. Beide teams hadden 4 punten, dus er zou van tevoren sprake moeten zijn van een spannende pot voetbal.

De wedstrijd begon met een indrukwekkende minuut stilte. Dank aan de Heracliden die er mede voor hebben gezorgd dat Elzo Veldman het respect heeft gekregen wat hij heeft verdiend, ook op het tweede veld werd op dat moment niet gevoetbald.

Na 2 minuten voetbal op een veld dat leek op een spons, gaf Bas Zijlstra een pass aan Hans Leenders die vrij voor de keeper kwam te staan die wat ver voor zijn doel stond. De lob ging echter net over, wel een goede kans zo kort na het begin van de wedstrijd.

De Heracliden zetten gaandeweg de eerste 20 minuten steeds meer druk op het middenveld van de mannen van Koeperlaand. Steeds meer werd er achter de man aangelopen, steeds minder was het team in staat zelf het spel op te bouwen.
In de 21e minuut scoorde het thuisteam het eerste doelpunt. Vanuit de omschakeling was te zien dat bij Westerlee veel spelers uit positie liepen, iets wat meteen werd afgestraft.

5 minuten later gebeurde eigenlijk precies hetzelfde. Na een aanval van Westerlee, waarbij de back Hendrik Bulder langs Hans Leenders naar voren ging, kwamen er veel te veel spelers voor de bal te staan. Na het verlies van de bal kwam de achterhoede van Westerlee na een snelle counter 1 op 1 te staan. 2-0 voor de mannen van sportpark Meij. Iets waar op dat moment ook niets van viel te zeggen.

In de 33e minuut was het Hans Leenders die vanaf de rechterkant naar binnen kwam en de bal in de korte hoek schoot. Een prima actie, waarbij een speler van de Heracliden zijn eigen keeper kansloos maakte omdat hij de bal nog raakte en iets van richting deed veranderen. Met een stand van 2-1 was er weer van alles mogelijk, het gaf de wedstrijd meteen een ander karakter.

Het laatste deel van de eerste helft was nog steeds voor het thuisteam, er waren zeker nog enkele kansen die niet werden verzilverd. Westerlee had wel iets meer vat op het spel maar het was heel onrustig in de passing, de keuzes waren niet gelukkig.

In de tweede helft was het een hele andere wedstrijd. Westerlee had de posities beter bezet en na 5 minuten speelde het spel zich grotendeels af op de helft van de tegenstander. De flanken werden beter gebruikt, het combinatiespel was beter verzorgd en vooral de linkerflank was steeds meer in beeld. Eigenlijk was het nu het team uit Uithuizermeeden dat heel onrustig was in balbezit, ook hier werd nu steeds vaker de lange bal gebruikt.

Dan waren er vanaf de 68e minuut een aantal kansen voor Westerlee, Berry Smit schoot de bal laag richting de hoek, het schot werd goed door de keeper uit het doel gehouden door de keeper. Nog geen twee minuten later kwam Jan Jager vrij op de 16-meter, hij schoot de bal met links over het doel.

Naar het einde van de wedstrijd toe kreeg de Heracliden nu weer meer kansen, over de hele tweede helft schoten ze eigenlijk net zo veel op het doel als de Westerleeërs, terwijl deze meer druk hadden gezet. Het veld werd steeds zwaarder, wat veel had gekost van de krachten van alle spelers.
Dan werd er in de 88e minuut ongelukkig verdedigd, de bal kwam voor de voeten van Frank de Boer die de bal onberispelijk in de verre hoek schoot. 3-1 voor de Heracliden, waarmee de wedstrijd eigenlijk meteen was beslist.

Er werden nog een paar minuten gevoetbald, voor iedereen was er echter het gevoel dat de scheidsrechter wel af mocht fluiten, iets wat hij in de 93e minuut ook deed. Conclusie mag zijn dat beide teams wisselend voetbal hebben laten zien. Zowel de Heracliden als Westerlee konden aanspraak maken op een dominante helft van de wedstrijd, echter het thuisteam wist dit uit te drukken in doelpunten. Beide teams horen nu bij de grote groep tussen de 12e en de 4e plek in de poule dat een verschil heeft van 4 punten.