Op zaterdag 14 oktober 2017 speelden twee ploegen tegen elkaar op sportpark Katmis die elkaar in de 5e klasse ook tegen waren gekomen. Beide teams zijn voetballende ploegen die het klaar wisten te krijgen om via de nacompetitie te promoveren naar de 4e klasse D.

Het was goed weer om te voetballen, de zon kwam er niet echt door, maar de temperatuur was goed. Holwierde was nog beter begonnen aan de nieuwe competitie dan Westerlee, het team stond bovenaan in de stand.

Beide teams hadden in het begin het middenveld goed bezet, de spelers stonden dicht op elkaar en daar waar op dat moment de lange bal verwacht zou kunnen worden, gebeurde dat niet. In de 5e minuut nam Holwierde een goede vrije trap, keeper Joeri Jansen van Westerlee pareerde de bal en wist een voorsprong te voorkomen. In de 8e minuut wist Arjen Plat namens Westerlee de achterlijn te halen, hij speelde de bal net even te ver voorbij de tweede paal, ook hier was dit een goede kans om op voorsprong te komen. Uit de daar op volgende corner wist Jan Jager net niet raak te koppen, de keeper van Holwierde stond goed op zijn plek.

Na 10 minuten stond het nog steeds 0-0, Westerlee stond iets meer van de eigen helft, Holwierde probeerde via de lange bal de snelle spits in stelling te brengen. Na 20 minuten was het Holwierde die iets dreigender was, het team wist echter nog niet de eindpass te geven voor een doelpunt.

In de 29e minuut had Holwierde een enorme kans. De bal werd niet goed uitverdedigd door Westerlee en hierdoor kreeg Holwierde een enorme schietkans. De bal vloog via de paal in de handen van de keeper. In de 36e minuut is het dan toch Holwierde dat wist te scoren. Westerlee stond te dicht op het strafschopgebied en door een strak afstandsschot werd het 1-0 door Yirsan Bouman.

De beide teams gingen met deze stand naar de kleedkamer. Hier was het nodige te bespreken, want er was nog van alles mogelijk in deze wedstrijd die sterk leek op dat van vorig seizoen.

De tweede helft is nog maar 4 minuten bezig als er een voorzet vanaf links werd door gekopt naar de spits. Jurely Torbed wist wel raad met deze kans en schoot de bal strak in het doel. Er is dan nog een discussie over het wel of niet maken van een handsbal. De scheidsrechter was hier niet heel duidelijk in maar wees tenslotte toch naar de middenstip.

Vanaf dat moment lieten de spelers van Westerlee de hoofden wat hangen, er leek even niets mee te zitten en Holwierde maakte hier goed gebruik van. De mannen van sportpark Katmis voelden dat er kansen waren en maakten goed gebruik van het ongelukkige spelen van de tegenstander. In de 58e minuut werd er een aanval opgezet via het centrale middenveld. Zo werd het 3-0 voor het thuisteam.

Vanaf dat moment leek de wedstrijd in niets meer op de voorgaande wedstrijden. Holwierde voetbalde vanaf dat moment natuurlijk veel gemakkelijker, Westerlee zag de kansen dermate slinken dat het geen mogelijkheid meer zag om nog iets te veranderen. In de 68e en de 81e minuut scoorde Holwierde nog een keer. De laatste minuten van de wedstrijd waren niet meer van het gehalte van daarvoor. Beide teams wisten dat de wedstrijd gespeeld was en het was eigenlijk meer wachten op het eindsignaal van de scheidsrechter.

De conclusie mag zijn dat Holwierde de wedstrijd verdiend heeft gewonnen, het team was feller, stond positioneel beter en wist de kansen in de tweede helft af te maken. Bij Westerlee lukte vanmiddag niet veel en het vertrouwde combinatiespel kwam niet uit de verf.