Op zaterdag 23 september 2017 speelden Westerlee en SJS uit Stadskanaal hun eerste competitiewedstrijd van dit seizoen. Het veld op Koeperlaand lag er prachtig bij, het zonnetje scheen, niets stond een leuke wedstrijd in de weg.

Westerlee speelde vanmiddag in het nieuwe tenue, beschikbaar gesteld door hoofdsponsor de Winschoter, Groothandel in glas. Het team kwam na een jaar in de 5e klas te hebben gevoetbald weer terug in de 4e klasse D.

Na het eerste fluitsignaal van de scheids was na 5 minuten te zien dat zowel de mannen van Koeperlaand als de spelers van de Julianastraat met dezelfde intentie en tactiek het veld op waren gegaan. Beide teams speelden in een 4-4-2 opstelling, er werd duidelijk vanuit de controle gevoetbald, waarbij het voorkomen van een tegendoelpunt hoofdzaak was. De veldbezetting was goed en echte kansen waren er eigenlijk de hele eerste helft niet. Daar waar SJS in het begin misschien iets dreigender was, kreeg Westerlee aan het eind een enkele kans.
Met een 0-0 stand gingen de spelers de kleedkamer in.

Na de pauze kwam SJS beter uit de startblokken, het team bewoog beter en men wist elkaar goed te vinden. Westerlee was duidelijk zoekende, de spelers wisten elkaar niet goed te bereiken.
Ineens sloeg dit echter totaal om. Westerlee had de overhand op het middenveld en de flanken werden goed ingezet. Vooral in deze fase werd de snelheid van Hans Leenders gebruikt, er was veel beweging bij de spitsen.

In de 49e minuut was het dezelfde Hans Leenders die in stelling werd gebracht, hij schoot strak op het doel waar ondertussen veel spelers stonden. De bal die laag over grond ging, werd van richting veranderd door Bas Zijlstra waardoor de keeper kansloos was. 1-0 voor Westerlee, dat eigenlijk op dezelfde manier door ging. SJS was even de controle kwijt en keer op keer kwam Westerlee gevaarlijk voor het doel van de tegenstander, in de 58e minuut werd er op de paal geschoten.

In de 65e minuut werd Hans Leenders weg gestuurd door een goede pass van Patrick Smit. Hij bleef rustig en speelde de keeper van SJS subtiel uit. 2-0 voor de mannen van Koeperlaand.

In de 70e minuut was er weer een hoofdrol voor de centrale middenvelders van Westerlee. Er werd goed gebruik gemaakt van de ruimte op de rechterflank. De spitsen trokken beide uit het 16 metergebied waardoor er veel ruimte kwam. Berry Smit maakte hier goed gebruik van, hij werd ingespeeld en schoot de bal laag in de hoek van het doel. 3-0 voor de promovendus, met nog 20 minuten te gaan natuurlijk een goede stand.
Vanaf dit moment vergat Westerlee echter te blijven voetballen. SJS, dat nu wel alles of niets moest spelen, gooide de bal keer op keer in het 16-metergebied en binnen 5 minuten maakte Kelvin Oosting de 3-1. Hij omspeelde handig de verdediging en schoot foutloos de bal in het net.

De laatste 15 minuten werd het spel er niet beter op, er was geen sprake meer van combinatievoetbal, het motto werd steeds meer lange halen snel thuis. Het was juist Westerlee dat de tegenstander nog het gevoel gaf dat er nog iets te halen viel. Daar waar het zelf de paar kansen die nog kwamen niet wist te benutten, liet het SJS te veel hun gang gaan. In de 92e minuut koos SJS weer voor een lange bal richting doel van Westerlee, waar een verdediger en de keeper elkaar verkeerd begrepen. De bal viel tussen beide spelers op de grond waarna Jan Springer van SJS er mee vandoor ging. Toch nog 3-2 vlak voor het einde van de wedstrijd.

Kort erna floot de scheidsrechter voor het laatst in de wedstrijd, Westerlee hield de 3 punten op Koeperlaand. Na een eerste helft waar beide teams controlerend speelden, wisten de mannen van Koeperlaand in 20 minuten de wedstrijd naar zich toe te trekken door zeer effectief met de kansen om te gaan.