Op zaterdag 16 april 2016 speelt Westerlee 2 zijn wedstrijd tegen ACV 9, een team met geroutineerde voetballers die elkaar goed weten te vinden. De uitwedstrijd werd verloren met 6-0.

Vandaag zijn er een aantal spelers terug en kunnen onze leiders beschikken over een bijna compleet team. Hierdoor kun je wat aanpassen aan de opstelling, zo kon er begonnen worden onder een stralende zon en redelijk veel wind. De scheidsrechter en de spelers hadden er blijkbaar zin in want al voor half één werd er begonnen met de wedstrijd.

Wat opvalt na een paar minuten dat misschien niet iedere bal aan komt, maar dat er een bepaalde balans in het team zit. De posities worden goed bezet, daar waar eerst nog mensen van de achterste linies doorstappen is er later meer rust. ACV is wat stabieler aan de bal, Westerlee moet nog wat wennen maar aan beide kanten wordt er geprobeerd voetballend bij het andere doel te komen.

Westerlee 2 staat in de fase erna gegroepeerd te spelen en de linies bewegen goed mee. Vooral in het begin gaat de wedstrijd heen en weer, ons tweede komt met 2-0 voor door een paar mooie acties en/of steekballen vanuit het middenveld. Goals waar je voor naar het voetbalveld komt. Dan krijgt ACV een penalty uit het niets, er volgt enige discussie maar al snel hebben de kerels het vizier weer op scherp als Joerie op atletische wijze de bal uit het doel houdt. Gerechtigheid zullen we maar zeggen. ACV is dan al begonnen met een poging om verbaal de wedstrijd te kantelen. Steeds vaker worden beslissingen of balverlies als discussiepunt gebruikt.

Een aantal minuten daarna krijgen we zelf een strafschop omdat de tegenstander van Arjen zijn been laat staan. Max weet wel raad met deze situatie, de 3-1 voelt goed en het zou ideaal zijn als we zo de kleedkamer in kunnen gaan. Hoewel ACV in de laatste minuten van de eerste helft nog wat kansen krijgt, blijft de stand gelijk.

In de tweede helft hebben we wind mee, aan het eind van de wedstrijd kunnen we stellen aan alle kanten omdat we meer scoren dan de tegenstander en volgens Cruyff win je dan de wedstrijd. Beide teams hadden trouwens nog wel twee keer kunnen scoren, maar dat terzijde.

We hebben het een bepaalde fase even lastig en komen er niet meer zo gemakkelijk uit. De linies schuiven te ver in elkaar, daardoor kom je bijna op één lijn te staan en dan krijg je het tegen dit goed voetballende team lastig. ACV combineert goed en scoort zo de 3-2, de druk wordt groter en het is nu belangrijk in balbezit te blijven en bepaalde spelsituaties goed uit te spelen. Dit lukt steeds beter maar wordt even verstoord door de gele kaarten die we ineens krijgen. Op een gegeven moment staan we met 9 spelers te voetballen. Het is een compliment voor het team dat de tegenstander geen gebruik weet te maken van een overtal, waarbij gezegd mag worden dat onze keeper het geweldig doet. ACV lijkt gefrustreerd en dat komt hun spel niet ten goede. Hun spel typeert zich door veel aan- en opmerkingen. Er wordt soms zelfs geïntimideerd en dit is slecht voor de sfeer op het veld. Jammer want dit team heeft dit helemaal niet nodig.

Naar het einde toe komt de betere fase, spelers maken goed gebruik van de ruimtes die er ontstaan, het veld wordt goed breed gehouden en we scoren nog twee keer en komen steeds vaker dreigend voor de keeper van ACV die hier volgens ons niet blij mee was. Spelers gunnen elkaar de kans om te scoren, lopen voor elkaar en zijn nu sneller. De wedstrijd is gespeeld en we houden de 3 punten in Westerlee.

Conclusie mag zijn dat er als een team is gevoetbald, spelers hebben gewerkt voor elkaar en hebben laten zien dat je met een positieve houding ver kan komen. Men heeft in veel situaties geprobeerd te blijven voetballen. Er is soms nog een bepaalde slordigheid te zien in de passing en de balaanname, maar als deze spelers er gewoon elke zaterdag met elkaar staan en door de week een keer met elkaar trainen, dan komen er nog een paar leuke wedstrijden aan. Het mag geen geheim zijn dat de sfeer na de pot voetbal opperbest was.